Wednesday, February 22, 2012

"Cahaya"


Grafik di atas menunjukkan satu dewan kuliah dengan dua situasi iaitu gelap dan cerah. Andaikata anda pertama kali menjejakkan kaki ke dewan kuliah ini dan anda diarahkan bergerak dari pintu A ke pintu B. Anda tentunya bersetuju dengan saya bahawa situasi dewan yang gelap tanpa cahaya memberikan kesukaran. Silap hari bulan tak sampai langsung ke pintu B. Kalau sampai pun, dengan injury, pada diri kita dan juga harta benda - mungkin kaki berdarah, mungkin mesin OHP/transparency pecah!.
Berbeza dengan situasi dewan yang terang benderang disinari cahaya lampu. Walaupun pertama kali menjejakkan kaki ke dewan itu, kita tidak akan menghadapi sebarang masalah untuk bergerak dari pintu A ke pintu B. Ini kerana cahaya membantu kita untuk melihat laluan ke pintu B dengan jelas.

Situasi di atas adalah analogi kepada kita yang sedang menjalani kehidupan di dunia ini - sebuah perjalanan menuju destinasi yang ingin kita tuju iaitu syurga Allah swt. Tanpa ilmu agama yang mencukupi, kita akan mengalami kesukaran untuk ke syurga Allah atau lebih menakutkan, gagal menemuinya. Dengan ilmu agama yang mencukupi, kita dapat lihat jalannya sebelum kita melangkah, dapat lihat bahawa bukan hanya satu jalan menujunya......

(sumber: http://www.tazkirah-for-all.blogspot.com)

No comments:

Post a Comment