Monday, March 19, 2012

La tahla....jangan mengeluh...



Kita seringkali mengeluh bila ditimpa musibah. Kadang-kadang terdengar keluhan dari pelajar... “banyaknya assignment...asyik belajar je bila masa nak enjoy..” Kadang-kadang kita sendiri tanpa sedar mengeluh “arini panas teramat...kerja bertimbun...kenapa asyik saya je yang kena..hujan lebat susah nak berjalan..” dan macam-macam lagi. Sedangkan setiap yang berlaku pasti ada hikmah Nya,

“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (al-Baqarah:216)

Teringat satu ketika bila saya menerima email dari PDRM summons. Zaman sekarang, zaman facebook, so apa lagi...hati mengeluh & jari automatically terus update facebook “Dear valued customer, your outstanding PDRM summons : 1..Oh NO!..melayang RM+++” ..Alhamdulillah..Allah ciptakan kaum Adam untuk menasihati kaum Hawa yang selalu beremosi...terus dpt sms dari encik husband... “mengeluh tidak akan menjadikan sesuatu itu lebih baik, bila ditimpa musibah ucaplah inna lillahi wa innaa ilahi raji’uun...”

Bersesuaian dengan firmanNya surah al-Baqarah:155-157 yang bermaksud: Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (iaitu) Orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: “Inna lillahi wa inna ilahi raaji’uun (Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepadaNyalah kami kembali).” Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk.

Moga jadi panduan untuk semua.... be happier by complaining less...

1 comment:

  1. Mak fatma pernah crita ada seorg wanita d zaman nabi dulu tk pernah mengeluh wlaupun rasa panas matahari.akhirnya dia dpt msuk syurga tanpa hisab.ada antr kita ni kdg2 suka buat bnyi lepaskn nafas kuat2 seolah-olah nk lepaskn beban..sbnarnya tu pun mengeluh wlaupun kt tk prasan.....mari kita tgktkn kesyukuran krgkn mengeluh..

    ReplyDelete