Sunday, March 11, 2012

Takrif TESIS

Pentakrifan Tesis yang dihantar oleh UKM:


A. Pentakrifan Tesis Ijazah Doktor Falsafah (Tesis sepenuhnya)

1) Memberi sumbangan yang matang kepada ilmu dan menunjukkan eupayaan calon menghubungkan kajian yang dijalankan dalam kerangka disiplin yang luas dan taraf pencapaian kajian diiktiraf diperingkat antarabangsa penerbitannya;


2) Menyediakan dalil (hujah) sumbangan kepada ilmu dengan aras keaslian yang tekal dan dengan latihan penyelidikan yang terselia. Tesis itu juga mesti membuktikan calon mempunyai keupayaan menganalisis secara kritis dan menunjukkan kebolehan menjalankan penyelidikan beraturcara dan kesarjanaan yang menjawab soalan-soalan dengan berertinya.


B. Pentakrifan Tesis Ijazah Doktor Falsafah (Kerja kursus dan tesis)


1) Menunjukkan pencapaian dan kemahiran calon yang tinggi dalam bidang yang diterokai disamping memberi sumbangan yang bererti kepada ilmu dan yang menunjukkan pemikiran dan daya kerja yang kreatif serta lulus peperiksaan kerja kursus dalam bidang utama dengan menunjukkan persediaan dalam kursus-kursus yang berkaitan;


2) Mewakili hasil penyelidikan yang asli dalam bidang kajian yang dijalankan. Ianya mestilah mewakili sumbangan kepada ilmu dengan sokongan data-data/fakta-fakta yang kukuh dan disampaikan dalam bentuk kesarjanaan yang tinggi disamping berpotensi untuk diterbitkan.


C. Pentakrifan Tesis Ijazah Sarjana (Melalui penyelidikan)


1) Tesis mestilah mewakili sebuah kajian yang asli dalam bidang yang diperakukan oleh penyelia/jawatankuasa siswazah dan mempunyai cengkaman yang mencukupi dalam bidang utama dan penyokongnya dan pengetahuan ini boleh digunakan dengan segera dan jitu.


Dikongsi oleh Prof.Dr. Wan Mansor Mahmood & Puan Shazalina Muhd Shuhidan

No comments:

Post a Comment