Tuesday, March 6, 2012

sabar itu indah....



Sebagai hambaNya, setiap dari kita tidak akan pernah lari dari dugaan Allah. Allah menduga untuk mendidik kita. Supaya sifat sabar terdidik dan sebati dalam diri. Sabar itu indah..didikan terus dari Allah s.w.t untuk hamba-Nya.. Minggu ni bermulalah kuliah utk pelajar Degree.Ramai pensyarah yang perlu memujuk diri & bersabar bila penat2 panjat tangga ke kelas, tengok2 student sorang pun takde dlm kelas. Dan bila tanya next class jawapan standard dari student, belum register course lagi & ada yang masih belum pulang ke kampus.Pensyarah yang mengajar Diploma sahaja pulak lain ceritanya, bersabar menjalankan tugas hakiki, marking paper test & quiz.

Sebagai pensyarah dalam mendidik pelajar, kita juga perlu mendidik diri menjadi sangat sabar. Tapi kadang2 teruji jugak keimanan bila ade pelajar yang buat perangai, sampai satu kelas terkena tempiasnya Generated by Expresso Tapi dalam marah2 pun, tetap sabar & tak putus2 doa agar anak2 didik lulus dengan cemerlang. Betapa bangganya perasaan tu, hilang segala penat lelah,bila ada bekas pelajar yang dah pun keje. Teringat zaman student dulu betapa sabarnya pensyarah dalam mendidik kami..yang mana sekarang ni dah jadi ofismate (k.mah,k.ja,k.zah,en.naha,k.yunita,k.yusliena,k.aida,en.sakri,en.fadhil,en.wan manan, en. CKH & lecturer lain2)..hopefully they feel the same too Generated by Expresso

InsyaAllah berkat kesabaran, Allah akan berikan kesudahan yang baik untuk kita. Sabar itu indah..kerana yang pasti akan ada bahagian yang baik untuk kita dari Allah berkat kesabaran...Teringat zaman student dulu, bila pernah jatuh terduduk dengan dugaan Allah.. seorang sahabat pernah menasihati "Kadang-kadang Allah sembunyikan matahari, Dia turunkan hujan yang lebat hingga kita terduduk & menangis, rupa-rupanya Allah ingin berikan kita pelangi yang indah" Generated by Expresso


Allah berfirman "Maka bersabarlah; sesungguhnya kesudahan yang baik itu adalah bagi orang-orang yang bertakwa" (Hud: 49)

Sekian dulu buat kali ni..untuk first post dalam blog ni..Generated by Expresso

5 comments:

  1. SYABAS Emi! Welcome to the club of blogging. Berdakwah melalui penulisan blog. Insyaallah akan datang kepuasan dan ketenangan...TERUSKAN!!

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. thanks k.emi for your sharing....
      hopefully i can spend my time to write something here....huhu...

      Delete
    2. cayok emiey... 1st step... merangkak, bertatih, berjalan n berlari...

      Delete